BRISA MP

TransMEDIA artist

art I body i technology

LUCHA is a non-human body that interacts with a human person. She can listen, speak and ask questions, as well as being able to coordinate actions on a stage and she chooses randomly from among stored files for music to play.

 

LUCHA 1.0 is my first exploration into artificial intelligence that was created within the Error 404 project, and is centred upon the performing arts and technology artwork "HERE", transferring the power of artistic space to the machine weaving together speech, speeches and questions, and coordinating actions and stage activities like an artist and choreographer.

 

LUCHA is a nickname that is used, especially in a number of Latin American countries, to refer to the female name LUISA. Luisa is my mother's name, and I wish to invoke matriarchy in order to empower women in technology. LUCHA, then, has a double meaning; as well as the association I have mentioned, it also suggests a concept associated with the political context, the Spanish noun LUCHA, derived from the verb LUCHAR, fight, or struggle.

 

I wished to avoid LUCHA from being reduced to the idea of a “virtual secretary”, as created by corporations and technology monopolies. LUCHA is the one who asks questions, delivers her monologues, gives instructions to performers and audience, and makes a few ironic comments that hint at her own identity.

 

It is important to note that Lucha is conceived as a body and was created to communicate with another human, another body, another person, an anonymous spectator chosen at random, and placing that individual as part of the performance, on a par with herself.

 

LUCHA is the result of my research in Media Arts related to the body and stage composition especially linked to movement, whether based on choreography or performance art. I have been studying various technological devices which alter focus from the human body and its movement towards robotic objects, and also the relationships between choreographic composition and computer code via two lines of research, Protobody and Dancecode.

 

LUCHA suggest the role of matters, whatever these may be, in this case artificial matter. These matters are not, in the present day, nor will ever be in future the only means of human expression and human creation, but they may one day enter into a de-hierarchical, or even superior dialogue with the human race.

 

LUCHA could be any material; in this case, it is a computer,

but above all,

it is the voice as the intangible substance of its corporality.

gallery/lucha_brisamp_project_copy_right
gallery/captura de pantalla 2021-02-14 a la(s) 17.27.50
gallery/lucha_brisamp_copy@right

This machine is based upon Artificial Intelligence Natural language processing, programmed in PYTHON on a LINUX operating system, using voice recognition, the Festival synthesiser, and the Spanish voice of Sylvia, created by the Junta de Andalucía (SPAIN), although the system may be re-adapted for English language.

 

LUCHA IS A PROJET BY BRISA MP 

COMPUTER PROGRAMMER LUCHA 1.0 : IVÁN PAZ

TEXT AND INTERVIEW : BRISA MP

Development IN the project error 404 with suport of the Catalonia cultura department.

 

LUCHA  es un cuerpo no humano que inter-actua con una humana o humano escucha, habla y realiza preguntas , así como es capaz de coordinar acciones escénicas y emitir música que elige de manera aleatoria entre sus archivos.

 

LUCHA 1.0  es una primera incursión en Inteligencia artificial creada  dentro del proyecto “Error 404” y tiene como eje la pieza de artes escénicas y tecnología “HERE” en donde se desplaza a la máquina el poder del espacio artístico entre cruzando discursos, comentarios e interrogatorios, coordinando acciones y la escena.

 

LUCHA es un apodo que se usa especialmente en algunos países de América Latina refiriéndose al nombre femenino LUISA. Luisa es el nombre de mi madre y con esto quiero apelar al matriarcado una acción de empoderamiento de la mujer en las tecnologías. Lucha, entonces tiene un doble significado, junto con lo antes mencionado, también sugiere un concepto asociado a lo político.

 

Quería evitar que LUCHA cayera en la idea de “secretaria virtual “ como existe en las grandes corporaciones y monopolios de la tecnología, que en general responden. Lucha aquí es la que pregunta, hace sus monólogos , da instrucciones y comentarios  irónicos insinuando su propia identidad.

 

Es importante destacar que Lucha está concebida como un cuerpo y hecha para comunicarse con un otro u otra humana , otro cuerpo, otra persona un espectador  anónimo,    situando como un perfomer, a la par con ella, la individualidad del otro.

 

LUCHA es el resultado de mi investigación en Artes Mediales relacionada  con el cuerpo y la composición escénica especialmente ligada al movimiento ya sea desde la coreografía o la Performance. He estado estudiando diferentes dispositivos tecnológicos  lo que fue desplazando el cuerpo humano y el movimiento hacia a objetos robóticos o las relaciones de la composición coreográfica y el código informático a través de dos líneas de investigación Protobody y Dancecode.

gallery/captura de pantalla 2021-02-14 a la(s) 17.27.50

Esta máquina está basada en procesamiento de lenguaje NATURAL EN Inteligencia artificial programada  en PYTHON en sistema operativo LINUX. Reconocimiento de voz , Sintetizador Festival y la voz en Español de Sylvia realizada por la Junta de Andalucía (ESPAÑA). ESTÁ SIENDO ADAPTADA PARA IDIOMA INGLÉS.    

 

LUCHA  IA es un projecto de Brisa MP 

Programación Lucha 1.0: Iván Paz

Entrevistas y texto: Brisa MP

Lucha se desarrolló en el cotexto del proyecto ERROR 404 con el apoyo del Departamento de Cultura de la Generalitat de Catalunya  a través de su beca de creación 2020. 

 

 

This project is dedicated to Luisa, my mom 

Este proyecto está dedicado a Luisa, mi madre

LUCHA IA copy@right