BRISA MP

C + T MAP

 

 

ART, BODY AND TECHNOLOGY OVERVIEW CURRENT APPROACH FROM LATIN AMERICAN

The presentation aims to make a brief tour of the current state of the art of the production that articulates the human body and the technology in the fields of dance and performance. This tour offers a mapping of various levels of production, such as artists, work of art , theoretical production, collaboration networks, research in Latin American festivals and an analysis of the general situation in the region. No doubt that the art-technology development in Chile and Latin America has been largely led by artists from the visual arts.

In this scope we can see that the performative arts are not far behind, while its approach to science and technology has been happening slowly, it is now possible to recognize several projects developed in our region. These projects constitute a network of performances, educational and outreach that have shaped a recognizable set between dance-performance and technological mediation. Moreover, the state of the art makes evident conceptual, aesthetic and economic problems, it proposes new ways of collaborative creation, instances of intercultural exchange and training that have allowed local development of projects pushing the boundaries of traditional Dance and Performance Art territories. Meanwhile It is recognized that in Latin America a first approach to the relationship between dance and technology, comes from the videodance production, in which the initial scenic event moved to digital imaging and the screen. This is evident in several countries, making it visible a second state of the dance-performance and technology exploring more complex technical and aesthetic structures therefore presenting unequal levels of development in the countries of the region.

Lectures

ISEA, 19ºInternational Symposium on Electronic Art .Sydney University. Australia, 2013

CINETART, International Festival For Computer Based Art. Germany, 2013

 

ARTE, CUERPO Y TECNOLOGÍA APROXIMACIÓN A UN PANORAMA ACTUAL LATINOAMERICANO

En la exposición se pretende realizar un recorrido breve por la situación actual de la producción artística que sitúa como eje central el cuerpo humano y la tecnología desde el campo de la performance y la Danza.

Este recorrido propone un mapeo de diversas instancias de producción en los ejes descritos, tales como: artistas, obras, producción teórica, redes de colaboración, investigación y festivales realizados en América Latina, y un análisis del panorama general en la región. Sin duda que el desarrollo de arte-tecnología en Chile y América Latina ha estado mayormente comandado por artistas provenientes de las Artes visuales. En este campo de acción podemos ver que las artes escénicas y performativas no se quedan atrás, y si bien su aproximación a la ciencia y la tecnología ha ido ocurriendo lentamente , actualmente es posible reconocer distintos proyectos desarrollan en nuestra región. Estas instancias de trabajo componen una red integrada por diferentes acciones ya sean éstas artísticas , formativas y de difusión que han ido conformando un cuerpo reconocible de exploración entre danza-performance y mediación tecnológica.

Por otra parte, el estado de la cuestión evidencia problemáticas diversas tanto conceptuales, estéticas y económicas, propone nuevos medios de creación colaborativa , instala instancias de intercambio intercultural y de formación que han permitido un desarrollo local que funciona en paralelo y desde los márgenes del territorio tradicional de la Danza y la Performance.

Se reconoce a la vez que en América Latina una primera aproximación a la relación danza y tecnología, proviene desde la producción de videodanza, que como acontecimiento inicial desplazó lo escénico a la imagen digital y a la pantalla. Esto se evidencia en la mayoría de los países, siendo un segundo estado danza-performance y tecnológica de estructuras técnicas y estéticas más complejas, por tanto presenta niveles de desarrollo desiguales en los países de la región.

Conferencias

ISEA, 19ºInternational Symposium on Electronic Art. Sydney University. Australia, 2013

CINETART, International Festival For Computer Based Art. Germany, 2013